TEST: Range Rover Sport 3.0TDV6

Sist gang vi kjørte Range Rover Sport var vi kun begrenset positive. Bilen er kul, men dieselmotor med 190 hestekrefter og 440 newtonmeter var rett og slett ikke nok.

Høyeste bakkeklaring ser slik ut.
Høyeste bakkeklaring ser slik ut. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Range Rover sport veier fortsatt 2,5 tonn, drøyt, og en såpass tung bil krever motor med litt trøkk. I forrige versjon hadde den også kompressormotor med 390 hestekrefter, men de fleste endte av flere åpenbare årsaker opp på dieselmotor likevel.

Kompressorversjonen er også betydelig oppgradert, og har nå en femliters motor med 510 hestekrefter. Den koster dessverre over to millioner i utgangspunktet.

Ny treliter

Testbilen vi har kjørt er en 3.0TDV6. Motoren er en treliters V6 motor med to turboladere. Dette gir en effekt på 245 hestekrefter ved 4.000 omdreininger, og et dreiemoment på 600 newtonmeter som slår til ved 2.000 omdreininger. Dette er nok til å gi bilen trivelige ytelser. Den klarer 0 til 100 på 9,3 sekunder og toppfarten er 193 kilometer i timen.

Forbruket er oppgitt til 0,92 liter per mil ved blandet kjøring. Dette tilsvarer et CO2-utslipp på 243 gram per kilometer.

Land Rover og Jaguar har utviklet disse motorene sammen, og de sitter også i Jaguar XF og XJ. Det finnes også flere effektvarianter.

Sportslig Sport?

Testbilen heter Sport. Da forventer vi at det er litt sportslig også. Motormessig er dette nå betydelig forbedret. Motoren produserer et friskt skyv, og vi synes dette er en god motorisering i denne bilen. Det finnes også en sterkere motor med dieseldrift. Det er en 3,6-liters V8 med 272 hestekrefter. Denne passer også bilen godt, men dessverre hever den prisen med drøyt 170.000 kroner.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.