Det er nå en gang slik at dyre biler bør gå bra, selv om de ikke først og fremst presses til det maksimale hver eneste dag. Det er kanskje ikke noen grunn til tro at en stor SUV skal flytte seg som en sportsbil, men når racet er i gang er det viktig å holde følge for å beholde kundene. Når en bil koster fra en til to millioner skal det være mer enn nok med ressurser under panseret.
Det var på mange måter Porsche med Cayenne Turbo som for alvor satte press på de andre produsentene, selv om både BMW X5 og M-klasse fra Mercedes-Benz lenge hadde hatt alternativer for de med skikkelig dårlig tid.
Kraftbehov
Over 2,6 tonn bil krever muskler, og tidligere var det en 4,4-liter fra BMW med 286 hestekrefter som var satt til jobben. Det var en fin motor, men kreftene strakk ikke helt til for å flytte bilen etter en standard som de nye sports-SUVene har satt. Den etter forholdene lette BMW X5 klarte 0-100 km/t på 7,5 sekunder med denne motoren - Range Rover trengte 9,2.
Med den nye kompressormotoren fra Jaguar på 4,2-liter og 114 ekstra hestekrefter går 0-100 km/t på 7,5 sekunder, helt rått i våre øyne men vel omtrent som det skal være i følge kundene. Den nye sekstrinns automatgirkassen gjør også kjøreopplevelsen til en litt annen.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger