TEST: Renault Grand Espace 2.2 dCi Expression aut.

Fjerde generasjon Renault Grand Espace har en stolt tradisjon å leve opp til. Oppfyller den våre forventninger? Og er den bra nok til å forsvare sin høye pris? Vi forsøker å gi deg svaret i dagens test.

Publisert
Sist oppdatert

Renault Espace, som forresten uttales "espass", kom på markedet allerede i 1984. Espace var dermed den første europeiske flerbruksbilen, og kunne vært verdens første hvis det ikke var for Chrysler Voyager, som ble introdusert i 1983.

Siden den gang har altså tre generasjoner Espace rullet rundt på Europas veier, der bilen har fått en stor tilhengerskare. I Norge derimot, har Espace aldri blitt noe vanlig syn. For det første har bilen bare periodevis blitt tatt inn av den norske Renault-importøren. For det andre har den vært relativt dyr i de periodene den har blitt tatt inn.

Fra 442.000 kroner

Nye Espace, som også finnes i en lang versjon ved navn Grand Espace, har imidlertid sluppet gjennom importørens nåløye og markedsføres nå i Norge. Men prisproblemet, som delvis har sin bakgrunn i det norske avgiftssystemet, rammer også dagens utgave. Rimeligste variant, Espace 2.0T, koster 442.000 kroner mens den rimeligste Grand-utgaven koster hele 459.000. Dette er høye priser, med tanke på at mange andre flerbruksbiler har inngangspriser som befinner seg godt under 400.000-kronersmerket.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer