TEST: Renault Grand Scenic 1.5 dCi

Mens de fleste syvseters fleksibiler med dieselmotor har en startpris på godt over 300.000 kroner, kan Renault nå slå i bordet med en innstegspris på bare 282.000 kroner. Er Grand Scenic 1.5 dCi en gavepakke?

Publisert
Sist oppdatert

Dieselmotoren blir stadig mer populær her i landet, i likhet med fleksibilen. Likevel ender mange fleksibil-kunder opp med bensinmotor. Årsaken er at dieselalternativet vanligvis er langt dyrere enn bensinalternativet.

For eksempel har en syvseters Toyota Verso en innstegspris på 297.000 kroner med bensinmotor. Rimeligste dieselalternativ koster 333.000 kroner, en forskjell på hele 36.000 kroner. Hos Mazda er differansen enda større. Mens en syvseters Mazda 5 starter på 270.000 kroner med bensinmotor, har dieselutgaven en innstegspris på 320.000 kroner. Det betyr at dieselutgaven koster hele 50.000 kroner mer.

38.000 kroner dyrere

Inntil nylig måtte Renault-kunder forholde seg til samme fenomen. Mens man slapp unna med 268.000 kroner for en Grand Scenic med 1,6-liters bensinmotor, måtte man punge ut med minimum 306.000 kroner for samme bil med 1,9-liters dieselmotor.

Høyere avgifter

Det er flere årsaker til at dieselmotorisering er mer kostbart enn bensinmotorisering. I utgangspunktet er de mer kompliserte dieselmotorene dyrere å produsere enn bensinmotorer, noe som betyr høyere fabrikkpriser. I tillegg kommer det norske avgiftssystemet, som straffer både slagvolum og vekt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer