Sist gang vi testet Sport Tourer, som stasjonsvognutgaven av Laguna kalles, hadde vi en treliters V6-motor under panseret. Den gang fikk Laguna relativt hard medfart, først og fremst på grunn av den høye prisen (550.000 kroner). Vi hadde selvsagt planer om å teste et mer beskjedent motorisert eksemplar, men av ulike årsaker ble denne testen aldri gjennomført.
Tallrike oppfordringer
Det er ikke uvanlig at vi får henvendelser fra lesere som ber oss om å teste konkrete bilmodeller. Det spesielle i sammenheng med Renault Laguna Sport Tourer, er at anmodningene har vært så tallrike. Hver gang vi publiserer tester av mellomklasse-stasjonsvogner kommer spørsmålet: Hvorfor har dere ikke med Laguna i konkurrentsammenligningen?
Kom i 2001
Dette er bakgrunnen for at vi bestemte oss for å teste Laguna nok en gang, til tross for bilen på ingen måte er noen nyhet. Dagens Laguna, som er andre generasjon, ble nemlig introdusert allerede ved inngangen til 2001. Det betyr at Laguna allerede har fylt tre år og at en ansiktsløfting sannsynligvis er rett rundt hjørnet.
Kraftig fallende salg
Renault Laguna II har solgt godt, ikke minst her i landet. I 2001 ble det solgt nesten 1.500 Laguna i Norge, noe som kvalifiserte til en 18. plass på bestselgerlisten. Året etter var det nesten 1.600 nordmenn som valgte Laguna, som dermed rykket opp til 14. plass. I fjor var det imidlertid bråstopp - salget falt til 900 eksemplarer. Hvorfor?
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger