TEST: Rimeligere firehjulsdrevet Saab

Forrige gang vi testet en firehjulsdrevet Saab, var det den dyreste varianten. Nå har vi prøvd en mindre motor, på skikkelig vinterføre.

TEST: Rimeligere firehjulsdrevet Saab
Publisert
Sist oppdatert

Vi har skrytt mye av Saabs firehjulsdriftsystem tidligere. I grunn er dette fjerde generasjon Haldex, men en aktiv bakdifferensial har hittil vært en Saab-spesialitet. Nå kommer den også på slektningen Opel Insignia.

Hos Saab er bakdifferensialen med navnet eLSD tilgjengelig som ekstrautstyr til Aero-utgavene, som betyr de to største bensinmotorene. Systemet fungerer meget godt, men med den største motoren blir prisen svært høy. Rundt 850.000 kroner må du ut med for 2.8T XWD, i sedanutførelse.

Rimeligere, men ikke billig

Bilen vi nå har kjørt har i stedet en 2,0-liters turbomotor på 210 hester og heter Aero 2.0T XWD. Den er fortsatt dyr, men startprisen på 547.000 kroner for en stasjonsvogn er altså langt lavere enn for den sekssylindrede varianten. Den aktive bakdifferensialen som tidligere testede Turbo X hadde, var vår testbil ikke utstyrt med.

La det være sagt med én gang, dette er en langt mer interessant bil enn storebror 2.8T XWD som koster nesten 300.000 kroner mer. Motoren holder i lange baner og selv uten en aktiv bakdifferensial er dette moro på snø og is.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer