TEST: Røff Subaru med dieselmotor

Subarus nye dieselbokser passer perfekt til Outback som blir et glimrende alternativ til de tradisjonelle folkeSUVene.

Publisert
Sist oppdatert

For kort tid siden testet vi Subarus mellomklassebil Legacy med samme motor som dagens testbil. Outback er i bunn og grunn en Lagacy med lett forhøyet bakkeklaring og litt mer plastikk nederst på karosseriet. Dermed får den et noe røffere utseende og blir dessuten litt mer robust under dårlige kjøreforhold.

Spesiell konstruksjon

Men la oss starte med den nye motoren. Subaru tviholder på sin sære motorkonstruksjon. Riktignok har Porsche også lange tradisjoner for boksermotorer, men disse er bensindrevne, i likhet med Subarus andre drivkilder. Dermed er Subaru alene med en dieseldrevet boksermotor.

Oppstart

Vi var derfor rimelig spente på hvordan denne kom til å fungere. Ved oppstart har den en særegen og litt raklete lyd, men på tomgang går den rimelig rolig. Når man starter legger man kanskje merke til at den er litt for tilbøyelig til å kveles dersom man er brå med kløtsjen. Her har Subaru en del å gå på.

Kultivert

Vel oppe i fart er dette imidlertid en fin motor. Bortsett fra en lett overfladisk dieselrakling som inntrer ved enkelte turtall og på noen belastningsnivåer, går den stille og pent. Det er ikke den motoren på markedet du merker aller minst til, men den er utvilsomt bedre enn snittet når det gjelder støy og gangkultur.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer