Saab har slitt i mange år nå, og det var derfor knyttet svært høye forventninger til nye Saab 9-3 Sport Sedan, som ble lansert i 2002. Også den norske importøren hadde stor tro på at den nye modellen skulle løfte Saab på salgsstatistikkene.
Men forventningene ble ikke innfridd - snarere tvert i mot. Mens salget av forrige generasjon 9-3 lå mellom 1.200 og 1.800 eksemplarer i året, ble det i fjor bare solgt 943 eksemplarer av 9-3 Sport Sedan. Hvorfor?
Form og pris
Vi, som også trodde at nye 9-3 skulle selge bedre enn det den har gjort, tror forklaringen først og fremst har å gjøre med to ting; konfigurasjon og pris.
For i motsetning til sin forgjenger, som var en kombikupé, er nye 9-3 en sedan. Nordmenn har en forkjærlighet for stasjonsvogner og kombikupeer og sedan-segmentet har også her i landet vært på retur de siste årene.
Harde konkurrenter
Ved at nye 9-3 ble en sedan, stakk den også snuten inn i et vepsebol av arge konkurrenter. Mens forrige generasjon grunnet sin kombi-bakluke befant seg i et annet segment enn de etablerte tyske sedanene, vil potensielle kunder i større grad holde nye 9-3 opp mot konkurrenter som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse. Også landsmannen S60 opererer i dette segmentet, i likhet med nykommeren S40. Dermed formelig svømmer 9-3 i konkurrenter - og farlige sådanne.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger