TEST: Saab 9-3 1.8 Business

Ved å hente inn en Opel-motor har Saab klart å skape en 9-3 til 299.900 kroner. Duger nye Saab 9-3 med 1,8-liters sugemotor?

Publisert
Sist oppdatert
TEST: Saab 9-3 1.8 Business


Saab har slitt i mange år nå, og det var derfor knyttet svært høye forventninger til nye Saab 9-3 Sport Sedan, som ble lansert i 2002. Også den norske importøren hadde stor tro på at den nye modellen skulle løfte Saab på salgsstatistikkene.

Men forventningene ble ikke innfridd - snarere tvert i mot. Mens salget av forrige generasjon 9-3 lå mellom 1.200 og 1.800 eksemplarer i året, ble det i fjor bare solgt 943 eksemplarer av 9-3 Sport Sedan. Hvorfor?

Form og pris

Vi, som også trodde at nye 9-3 skulle selge bedre enn det den har gjort, tror forklaringen først og fremst har å gjøre med to ting; konfigurasjon og pris.

For i motsetning til sin forgjenger, som var en kombikupé, er nye 9-3 en sedan. Nordmenn har en forkjærlighet for stasjonsvogner og kombikupeer og sedan-segmentet har også her i landet vært på retur de siste årene.

Harde konkurrenter

TEST: Saab 9-3 1.8 Business


Ved at nye 9-3 ble en sedan, stakk den også snuten inn i et vepsebol av arge konkurrenter. Mens forrige generasjon grunnet sin kombi-bakluke befant seg i et annet segment enn de etablerte tyske sedanene, vil potensielle kunder i større grad holde nye 9-3 opp mot konkurrenter som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse. Også landsmannen S60 opererer i dette segmentet, i likhet med nykommeren S40. Dermed formelig svømmer 9-3 i konkurrenter - og farlige sådanne.

Kun turbomotorer

Den andre hovedforklaringen bak det svake 9-3-salget har sannsynligvis å gjøre med pris. Da 9-3 ble lansert, fantes det ingen billigutgave. Selv det minste motoralternativet, 1.8 t, var turboladet og produserte 150 hestekrefter. Og selv om betegnelsen tilsa noe annet, var slagvolumet 2,0 liter. Det resulterte i at motoren ble hardt straffet av det norske avgiftssystemet, noe som i sin tur ga en høy startpris - 335.000 kroner. Dermed forsvant bilen ut av mange firmabilkunders horisont, til glede for Audi A4 og BMW 3-serie, som begge fantes i 300.000-kroners-utgaver.

1,8-liter fra Opel

TEST: Saab 9-3 1.8 Business


Men nå har altså Saab svelget stoltheten og hentet en 1,8-liters sugemotor fra eieren General Motors. Motoren, som vi blant annet kjenner fra den utgående versjonen av Opel Astra, yter 122 hestekrefter og slipper dermed unna med rundt 50.000 kroner i effekt- og slagvolumavgift. Det betyr en besparelse på drøye 30.000 kroner sammenlignet med 1.8 t-motoren.

Mye utstyr

Dermed klarer den norske Saab-importøren nå å tilby en 9-3-versjon til 299.900 kroner. Og ikke nok med det, 9-3 1.8 Business er faktisk ganske godt utstyrt. Blant standardutstyret finner vi både rattbetjent radio og CD-spiller, elektronisk to-soners klimaanlegg, seks kollisjonsputer, elektriske vindusheiser rund baut, kjørecomputer, antispinn, fartsholder, skinntrukket ratt og vinterdekk på 16-toms felger. Dermed er det kun fraværet av elektronisk stabilitetsprogram (ESP) (5.000 kr som ekstrautstyr) og metallic lakk (5.500 kroner) som forhindrer 9-3 1.8 Business fra å være en komplett utstyrt bil.

Men er motoren sterk nok til passe under 9-3-panseret? Les mer om GM-motoren her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer