Vi kan avsløre med en gang at dagens 9-3 tåler den kraftige motoriseringen med glans. Det river fortsatt litt i rattet, men ikke mer enn at det fungerer som en påminnelse om hvilke krefter du disponerer. Dagens 9-3 oppleves rett og slett som en sportslig bil.
Passer godt
Moderat slagvolum og forholdsvis mer dreiemoment enn hestekrefter gjør at 9-3 Aero passer det norske avgiftssystemet nesten like godt som enn moderne dieselbil. En C-klasse fra Mercedes-Benz må opp i V6-motor på 3,2 liter for å passere 9-3 Aero i hestekrefter og dreiemoment. Det samme gjelder for konsernfetteren Opel Vectra GTS.
Pilot
Fortsatt holder Saab på koblingen til flyindustrien, og de forskjellige utstyrspakkene i 9-3 heter for eksempel Pilotpakke PT21, og kan innholde lite pilotaktige ting som elektronisk styrt klimaanlegg eller håndfri-løsning for telefon. På plass i førersetet, eller pilotsetet, er det nok knapper og hendler til at likheten med en cockpit kan anes. Det tar definitivt lengre tid å finne seg til rette i en Saab, men det er fortsatt slik at fordelene med de sære løsningene overgår ulempene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger