TEST: Saab 9-3 Cabriolet: Vindfull eleganse

Med kun noen måneder sommer, kan det virke fåfengt å synke ned bak rattet i en cabriolet. Men Saab er svensk, og i Sverige har de like fæle vintre som hos oss - derfor er Saab 9-3 cabriolet utstyrt for den kalde årstiden også.

Publisert

Avisene slår opp hver en tropenatt i løpet av sommeren med krigstyper, og er det noen som er gale nok til å hoppe i vannet i april blinker fotografenes kameraer om kapp med sola. Når vi også vet at isbreene som har ligget her til lands i tusener av år fortsatt ikke har smeltet - og at vi risikerer at de første snøfnuggene klasker i bakken i oktober kan vi godt skjønne at folk kikker bestyrtet på de som ikler seg en cabriolet.

Vi har for bare noen dager siden sluppet rattet i en Saab 9-3 cabriolet med den STORE turbomotoren med 200 hester, og ærlig talt kan ikke vi skjønne hva vi skal med mer sommer enn hva vi har.

Vinteren som venn

Tradisjonelt har jo cabrioleter vært rene sommerbiler, utstyrt med ett tynt stofftrekk som sjåføren kan bre over seg for å beskytte seg mot de verste regnbygene - og med varmeapparater som er heller spartanske. Ikke så i Saaben. Her er kalesjen foret med et materiale som garantert sørger for at Kong Vinters kalde gufs holder seg på betryggende avstand, og varmeapparatet er dimensjonert for nordiske forhold. Varmeseter er det også.

Derfor må man ikke være hobbyfakir for å trives bak rattet i Saab 9-3 cabriolet når moderlandet er innhyllet i snø - og kjøring med åpen bil vinterstid gir mer intense opplevelser enn å kjøre med taket nede en varm sommerdag.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.