TEST: Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t

Med forrige generasjon 9-3 viste Saab at de kunne lage en god kjørebil ut av et ganske dårlig utgangspunkt. Nå har de fått et godt utgangspunkt, og resultatet imponerer.

Publisert
Sist oppdatert

Saab er nemlig nødt til å basere sine produkter på den større fetteren Opels plattformer. Den nye Opel Vectra har gitt Saab-ingeniørene en mulighet de ikke har skuslet bort.

Førerbil

Nye Saab 9-3 Sport Sedan handler om sportslighet og kjørefølelse. Den frir til de blant oss som får en god følelse etter den perfekte svingen. Den perfekte svingen kan like gjerne utføres i normale hastigheter på vei til hytta som alene på en svingete vei. Det er balanse det handler om, og 9-3 er en spesielt balansert bil.

Flatere og mer elegant

Nye 9-3 Sport Sedan har mange nok trekk fra forgjengeren til at familiebåndene opprettholdes, men gir et mye sprekere inntrykk. Den er både bredere og lengre, og har flere aggressive trekk enn gamle 9-3. Dessuten er den forvandlet til en sedan for å tekkes mellomeuropeiske og amerikanske kunder.

t, t, og T

Saab skiller mellom de tre effektvariantene av toliteren i 9-3 Sport Sedan ved å kalle den minste på 150 hestekrefter for 1.8t. Liten t har også vår testbil med 175 hestekrefter, men den heter 2.0t. Stor T dukker opp på versjonen med 210 hestekrefter, betegnelsen er 2.0T. Så nå vet du hva du har foran deg i køen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer