Skjønt -- så ille er det ikke. På 70- og 80-tallet pådro nemlig Saab-motorene seg et lite hyggelig rykte. Sammenligningen med ketsjupflasken er ikke helt ueffen, motorene oppførte seg nemlig slik at først kom det ingen turboeffekt -- og så kom alt på en gang!
Det sier seg selv at bilene med slike motorer ikke hadde verdens mest forutsigbare kjøreegenskaper, ga du gass i en sving kunne du oppleve at ladetrykket plutselig ble høyt nok, motoren kom for fullt, og bilen kjørte rett frem i stedet for å svinge slik du hadde planlagt.
Kjekke visere
Derfor ble flere biler utstyrt med ladetrykksmålere, som på en enkel måte viser når og om turboen gir fra seg ladetrykk. En slik måler har også vår testbil, men den er adskillig mer forutsigbar enn fordums varianter. Årsaken er rett og slett at turboforsinkelsen nærmest er en saga blott, slik at du fort kan kjenne når turbinen begynner å gjøre sitt for å øke effekten.
Men likevel -- helt veloppdragen er bilen ikke, og det er heller ingen tvil om at effekten på høye turtall kommer så kjapt og brutalt at den kan føles som en håndfull å håndtere. Men moro er det, lell!
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger