TEST: Saab 9-3 Turbo X

I Turbo X minner turbohvinet om svanesang.

Publisert
Sist oppdatert

Ta det med ro, vi mener ikke Saabs svanesang, men svanesangen til dagens 9-3, som vi nok kan anse som en utgående modell etter seks års karrière - selv om "utgangen" kan ta en del tid.

Nytt liv

Derfor har General Motors, Saabs eiere, ønsket å blåse liv i denne modellens image. 9-3 Turbo X ble vist i Frankfurt i fjor høst, 30 år etter at de første gang viste sin første berømmelige turbo-modell på samme sted. Og på papiret er nye 9-3 Turbo X høyst verdig til å fylle denne rollen. Den er Saabs råeste modell noensinne, og den introduserer et avansert nytt firehjulsdrift-system.

Jet-sort

Motoren og firehjulsdriften finnes både på Turbo X-modellen som vi kjørte, og på de heftigste Aero-versjonene, og både som sedan og stasjonsvogn. Turbo X er den mest eksklusive varianten, den kommer både med manuell og automatisk girkasse, men kun i den ene fargen sort "jet black metallic", som hyllest til den forgagne 900 Black Turbo. På dashbordet forkynner en liten plakett at bilen er et av kun 2.000 eksemplarer. Eksklusivt.

Ikke helt premium

For øvrig er bilen i stor grad lik en vanlig 9-3, også interiørmessig, der karbonfiberdekor og utstrakt bruk av sort skinn kjennetegner Turbo X. Ergonomien er bra og plassforholdene temmelig trange til å være en bil som er 464 centimeter lang. I forhold til konkurrentene fra BMW og Audi uteblir den store premiumfølelsen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer