TEST: Seat Ibiza 1.9 TDI Sport

Den er tøff, moderne og ungdommelig. Men er den tøff nok?

Publisert
Sist oppdatert

Den spanske bilfabrikanten Seat har vært i Volkswagen-konsernets eie siden 1990 og har i oppdrag å produsere sportslige og ungdommelige modeller. Seats modeller har slått godt an på kontinentet og Seat produserer omlag en halv million biler i året. I Norge, derimot, har salget gått tregt. Hittil i år er det kun solgt drøye 400 Seater her i landet, noe som tilsvarer en markedsandel på beskjedne 0,8 prosent.

Fordommer?

Hva som er årsaken bak det beskjedne Seat-salget er ikke godt å si. Men vi ser ikke bort fra at fordommer mot spanske produkter generelt - og spanske biler spesielt - er en medvirkende faktor.

Før Volkswagen-konsernet overtok Seat, var det nok god grunn til å være skeptisk til den spanske bilprodusenten. Men i dag stiller saken seg annerledes. Vår erfaring tilsier at dagens Seat-modeller befinner seg på samme kvalitetsnivå som sine familiemedlemmer fra Audi, Skoda og Volkswagen.

Solid

Dette gjelder ikke minst Seat Ibiza, som gir et solid inntrykk. Nye Ibiza, som forøvrig er tredje generasjon, har blitt både større og tøffere enn sine forgjengere. Designen er frisk og ungdommelig, ja Ibiza har etter vårt syn blitt en av de absolutt tøffeste bilene i småbil-klassen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer