TEST: Skoda Fabia RS

Vi er vant med å kjøre GTI-biler med hissige bensinmotorer. Dette var en helt ny opplevelse som vi var litt ukjent med.

Publisert
Sist oppdatert

Utseendemessig er Fabia RS en god del fikset opp i forhold til de vanlig modellene. Den har 16-tommers felger, styling foran og bak, grønne bremsekalipere og stort eksosrør. Stylingen ser frekk ut og særlig den nedre delen av støtfangeren foran er skikkelig grom. Innvendig har det kommet på plass tofargede bøtteseter og litt oppfriskede instrumenter.

Rask og fleksibel

Fabia er en liten tass som ikke veier mer enn 1.245 kilo inkludert sjåfør. Motoren er en 1,9-liters dieselmotor med 130 hestekrefter og 310 newtonmeter som finnes hos både Volkswagen, Skoda, Audi og Seat. Vi hadde store forventninger til denne kombinasjonen av bil og motor og de ble innfridd. Motoren drar som en okse og du føler ikke på noen måte at det mangler noe trøkk. Forbikjøringer er en lek og eiere av store kostbare luksusbiler blir lett degradert til dieseltåka etter Fabia RS.

0 til 100 kilometer i timen klarer den på 9,6 sekunder. Det skremmer ingen, men du må tross alt gire to ganger for å klare 100 på speedometeret. Det vil føles raskt nok og selv om du må gire en del gjør ikke det noe. Det er uansett fleksibiliteten som imponerer mest. Girkassen er sekstrinns og fungerer bra. Den er lettsjaltet og presis.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer