Nye Skoda Octavia er tilgjengelig i fire utstyrsnivåer - Classic, Ambiente, Elegance og L&K - og med seks motoralternativer. Fire av dem er bensinmotorer, med slagvolum fra 1,4 til 2,0 liter. De mest aktuelle bensinmotorene er nok de to midterste. Disse har begge 1,6 liter slagvolum og yter henholdsvis 102 og 115 hestekrefter.
To dieselalternativer
Den som er opptatt av kraft og drivstoff-forbruk, og er villig til å betale litt ekstra for dette, bør imidlertid ta en nærmere kikk på de to dieselalternativene. Disse har slagvolum på 1,9 og 2,0 liter og klarer seg med henholdsvis 0,50 og 0,55 liter per mil ved blandet kjøring.
Vår første Octavia-test foregikk med 1,9-literen, som yter 105 hestekrefter og 250 Nm. Denne gangen har vi tatt for oss den enda kraftigere og nyere 2,0-literen, som produserer 140 hestekrefter og 320 Nm.
38.000 kroner mer enn lillebror
Med denne motoren under panseret koster Octavia 312.000 kroner i utstyrsnivå Elegance. Det betyr at Octavia 2.0 TDI koster nesten 40.000 kroner mer enn en tilsvarende utstyrt 1.9 TDI. Er 35 hestekrefter og 70 Nm verdt denne merkostnaden?
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger