TEST: Skoda Superb 1.9 TDI

Aldri har vi opplevd større bakseteplass - og aldri har vi testet en bedre ustyrt bil. Skoda Superb er en svært spennende nykommer.

Publisert
Sist oppdatert

Tsjekkiske Skoda har produsert biler siden 1905 og er med det blant verdens eldste bilprodusenter. Superb, som kom i 1934, er blant Skoda-historiens høydepukter. Skoda Superb var 5,5 meter lang og utrustet med en V8-motor som leverte 90 hestekrefter.

Men til tross for lange og stolte tradisjoner, etter at Tsjekkoslovakia innførte kommunismen, ble Skoda raskt et annenrangs bilmerke. Skoda ble hengende etter i den teknologiske utviklingen, noe modellene bar preg av. Skoda-vitsene florerte.

Volkswagen kommer

I 1991 ble det imidlertid sving på sakene. Muren var falt og den nye politiske situasjonen gjorde det mulig for det mektige Volkswagen-konsernet å kjøpe den tradisjonsrike bilfabrikanten.

Resultatet av oppkjøpet skulle vise seg fem år senere, i 1996, da Skoda Octavia ble lansert. Octavia fikk en svært god mottakelse både av motorjournalister og publikum forøvrig og ble raskt et vanlig syn på Europas veier.

Tre år senere, i 1999, kom lillebror Fabia. I likhet med Octavia var også Fabia svært gunstig priset sammenlignet med sine konkurrenter. I Norge hadde disse to modellene til sammen en markedsandel på respektable 3,1 prosent i 2001.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer