Den minste dieselmotoren finnes både som standardutgave og som en spesiell spareversjon med tilnavnet Greenline. Denne har noe lavere forbruk og utslipp. Prisen er omtrent den samme, men Greenline har litt mer utstyr.
Priser
Som vi kunne avsløre i den første testen, har 1,9-literen overraskende mye krefter å by på, også i en stor bil som dette. Men enkelte syns kanskje at 105 hester blir litt i minste laget likevel, og da er 2.0 TDI med 140 hester neste trinn på dieselstigen. Denne motoren koster med laveste utstyrsnivå 325.000 kroner. Med hakket høyere utstyrsnivå, Ambition, og automatisk dobbelkløtsjet girkasse som vår testbil hadde, hopper prisen opp i 373.000 kroner. Over 31.000 av disse går til DSG-kassen.
Gammel motor
Er det så verdt det? Vel, la oss starte med motoren. Dette er dessverre den gamle versjonen av den svært utbredte 2,0-literen. Med det mener vi at den fortsatt benytter pumpedyse-teknologi fremfor mer moderne common rail-innsprøytning. Det betyr mer støy og vibrasjoner, samt dårligere bredde i arbeidsregisteret.
Ikke veldig mye støy
1.9 TDI er hakket mer bråkete enn 2.0 TDI, og siden førstenevnte var såpass godt støydempet, hadde vi derfor regnet med at støy ikke skulle være noe særlig plagsomt med denne motoren heller. Og det var det i grunn ikke, men litt etter de beste er Superb likevel på dette området.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger