Audi A3 er ingen ny bil. Vi har allerede testet den en rekke ganger med både små og store motorer. Gjennomgangstonen har stort sett vært positiv; A3 er en fin bil, om enn noe dyr. Men konkurransen har blitt stadig tøffere etter at Audi lanserte sin kompaktklassebil for snart fire og et halvt år siden.
Sportback
Femdørsutgaven, Sportback, kom et års tid etter og tilførte A3 de praktiske egenskapene den til en viss grad hadde manglet tidligere. Det er imidlertid ikke karosseriløsninger og praktiske detaljer som skal stå i fokus i dagens test. Snarere er det snakk om forbruk, lavt sådan.
TDIe
Audi har nemlig kopiert søstermerket Volkswagens Bluemotion-strategi og startet satsningen på modeller med litt lavere forbruk enn de ordinære utgavene. Førstemann ut med denne teknikken er A3 1,9 TDIe. Een til slutt indikerer at det handler om en bil gjerrigere enn de fleste.
Knep
Kort sagt er det snakk om litt høyere utveksling på de tre øverste girene, senking for lavere luftmotstand og spesielt rullevennlige og hardpumpede dekk.
Liten forskjell
For øvrig er det ingen visuelle kjennetegn på denne spesialversjonen. Også prismessig er det små forskjeller. Faktisk er TDIe 100 kroner billigere enn vanlige 1,9 TDI. Så er det noen grunn til ikke å velge den gjerrigste? Følg med videre!
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger