TEST: Spennende Passat-utfordrer?

Mellomklassen i dag er i stor grad dominert av dieselbiler. Vi har testet nye Renault Laguna med 2,0-liters bensinmotor.

Publisert
Sist oppdatert

Også nye Laguna vil først og fremst bli solgt med norgesvennlige dieselmotorer her til lands. Kanskje ikke så rart ettersom Renault-kunder har tre mer eller mindre passende dieselalternativer i Laguna med 110 til 150 hestekrefter å velge mellom.

To bensinmotorer

Er du mest glad i bensin, har du foreløpig to alternativer, enten en 1,6-liter med 110 hester, eller en 2,0-liter med 140 hestekrefter. Sistnevnte, som denne testen skal dreie seg om, koster fra 335.000 kroner. En sportsligere GT-variant med 205 hester er for øvrig også på vei, under navnet GT. Men når, og i det hele tatt om, denne kommer til Norge, er ikke klart.

Billigere diesel

En kjapp titt på prisoversikten over dieselmotorene avslører fort at bensinalternativene i utgangspunktet ikke stiller spesielt sterkt. Tilsvarende til vår testbils 2,0-liter er dieselalternativet med 130 hestekrefter faktisk 5.000 kroner billigere.

Rask fra stillestående

Men bensinmotoren er hakket mer spurtsterk. 0-100 skal gå på 9,3 sekunder mot dieselmotorens 10,8. Men oppleves det slik i virkeligheten? Og har en tradisjonell 2,0-liters sugemotor fortsatt en rolle å spille i en familiestasjonsvogn fra mellomklassen?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer