...har en tradisjonell 2,0-liters sugemotor fortsatt en rolle å spille i en familiestasjonsvogn fra mellomklassen?
Også nye Laguna vil først og fremst bli solgt med norgesvennlige dieselmotorer her til lands. Kanskje ikke så rart ettersom Renault-kunder har tre mer eller mindre passende dieselalternativer i Laguna med 110 til 150 hestekrefter å velge mellom.
To bensinmotorer
Er du mest glad i bensin, har du foreløpig to alternativer, enten en 1,6-liter med 110 hester, eller en 2,0-liter med 140 hestekrefter. Sistnevnte, som denne testen skal dreie seg om, koster fra 335.000 kroner. En sportsligere GT-variant med 205 hester er for øvrig også på vei, under navnet GT. Men når, og i det hele tatt om, denne kommer til Norge, er ikke klart.
Billigere diesel

En kjapp titt på prisoversikten over dieselmotorene avslører fort at bensinalternativene i utgangspunktet ikke stiller spesielt sterkt. Tilsvarende til vår testbils 2,0-liter er dieselalternativet med 130 hestekrefter faktisk 5.000 kroner billigere.
Rask fra stillestående
Men bensinmotoren er hakket mer spurtsterk. 0-100 skal gå på 9,3 sekunder mot dieselmotorens 10,8. Men oppleves det slik i virkeligheten? Og har en tradisjonell 2,0-liters sugemotor fortsatt en rolle å spille i en familiestasjonsvogn fra mellomklassen?
Les mer om motor og kjøreegenskaper her.