TEST: Sportsbilen med stor S

Det heter seg at Porsche 911 er som en god vin som foredles med årene. Ansiktsløftede 997 bekrefter.

Publisert
Sist oppdatert

Porsche-kjennere vil være klar over at merkets viktigste modell, 911, nylig fikk en overhaling – en generell oppgradering.

Vi ønsket å se om 911 fortsatt holder koken - etter erfaringer vi har hatt med en del av det spenstigste i denne klassen som har dukket opp de siste par årene: For eksempel Aston Martin V8 Vantage, Audi R8 - og den fornyede Corvette C6.

Derfor testet vi den ansiktsløftede 911 Carrera S PDK. (PDK står for Porsche Doppelkupplung - altså automat med dobbel kløtsj i stedet for momentomformer).

Evig moderne

Porsche 911 er et ikon. Denne bilen, som offisielt ble født i 1963, men som har aner lengre tilbake enn det, er virkelig noe for seg selv. Porsche har greid det mesterstykke å ha denne modellen som sin referanse gjennom det siste halve århundret, med et utseende man umiddelbart kjenner igjen, uten at den har blitt gammeldags!

Selv ikke slektningen, Volkswagens legendariske Boble, greidde det.

Mye nytt

Vi fikk anledning til å teste den versjonen av den fornyede 911 som representerer det meste av den videreutvikling og de forbedringer som Porsche har introdusert i år. Det dreier seg om Carrera S med den oppgraderte motoren, den nye syvtrinns dobbeltkløtsj-girkassen, sportsunderstell og differensialsperre på bakakselen, aktive dempere og launch-control.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer