TEST: Subaru Forester 2.5 XT aut

Forester med den store motoren er en underlig og underholdende kombinasjon av praktiske egenskaper og sportslighet.

Publisert
Sist oppdatert

Den forrige utgaven med 177 hestekrefter var et morsomt innslag i den lille SUV-klassen, den ansiktsløftede versjonen med 230 hestekrefter helt rå. O-100 km/t går unna på 6 sekunder med manuell girkasse, og siden bilen har firehjulsdrift får du også akselerasjon selv om underlaget ikke er optimalt.

Opp 53 hestekrefter

Forrige Forester Turbo hadde 177 hestekrefter levert av en toliters turbomotor. For 2006-modellen er det 2,5-liter og 230 hestekrefter som gjelder. Også dreiemomentet har fått et skikkelig løft, og Forester Turbo er nå helt i særklasse den sprekeste bilen i klassen.

Selv om det er nytt firehjulsdriftssystem på plass er mye av den umiddelbare kjøregleden beholdt. Den er ikke like ivrig sladdende som forgjengeren, men effektiviteten og veigrepet er bedre.

Også sikrest

Subaru velger å ha forskjellige firehjulsdriftssystemer avhengig av motor og girkasse, og når det gjelder Forester er det kun topputgaven med automatgir som leveres med elektronisk stabilitetssystem (ESP). Det er en alvorlig mangel for de andre utgavene; det innbærer at den eneste Forester vi kan anbefale koster over 550.000 kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer