TEST: Subaru Forester endelig med dieselmotor

En av de mest interessante folkeSUVene er nå endelig tilgjengelig med dieselmotor. Det gjør den langt bedre.

Publisert
Sist oppdatert

Forester kom i ny utgave i sommer, men var da bare tilgjengelig med en 2,0-liters bensinmotor. Den gammeldagse firetrinnsautomaten som satt i vår testbil var med på å dra ned inntrykket av en ellers fin bil. Også motoren manglet litt kraft. Nå er Subarus nye, fine bokserdiesel her. Og den gir Forester en helt ny dimensjon.

Billigere

Gledelig er det også at prisen har sunket. Forester 2.0D Comfort begynner på 355.000 kroner. Det er en lav startpris. Litt mer velutstyrte Classic koster deg 370.000 og toppmodellen Premium med svært mye utstyr tapper 400.000 kroner fra kontoen din. Dette er om lag 20.000 kroner mindre enn bensin/automat-varianten og gunstig sammenlignet med de viktigste konkurrentene.

Sterk motor

Vi går rett på motoren, for det er jo den som er mest interessant i denne sammenheng. 2,0-literen har imponert oss tidligere i både Legacy og Outback. Her i Forester imponerer den vel så mye. Selvsagt blir ytelsene noe dårligere, ettersom Forester er en tyngre bil. Men 147 hestekrefter, 3 mindre enn i Legacy og Outback grunnet et annet partikkelfilter, og 350 newtonmeter er mer enn nok også til denne bilen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer