TEST: Subaru Impreza 2.0R automat

Impreza vil alltid forføre de som liker sportslige biler, og også de generelle kjøreegenskapene på norske vinterveier er spesielt gode.

Publisert
Sist oppdatert

Det er lett å like Impreza, den er ærlig og effektiv, men testbilen med automatgir viser klare alderdomstegn. Tydeligst er en treg girkasse som somler med girskift, og en veiholdning som ikke er like presis som på mer moderne biler. Dessuten mangler viktig sikkerhetsutstyr som elektronisk antisladd (ESP).

Grønnere med mer effekt

I forbindelse med strengere utslippskrav har Subaru sluttet å levere Impreza med den toliters boksermotoren som leverte 125 hestekrefter. Eneste alternativ nå er en boksermotor med samme volum, men med hele 160 hestekrefter. Også 1,6-literen er ute av de norske prislistene.

Dyrere

Effektøkningen svir når avgiftskronene skal betales, og Impreza får en inngangsbillett på hele 320.000 kroner. Rett nok er firehjulsdrift standardutstyr, og kombinasjonen 160 hestekrefter og firehjulsdrift fjerner mange potensielle konkurrenter, men det er ikke tvil om at prisen vil gjøre det tøft å finne kjøpere.

Solberg-effekten til tross, testbilen med automatgir innfrir ikke helt, ikke engang på svingete veier som skulle være hjemmebane.

Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer