TEST: Subaru Legacy 2.0d

Subaru kommer endelig med dieselmotor.

Publisert
Sist oppdatert

Subaru lanserer i disse dager noe så spesielt som en bokserdiesel. Subaru holder seg dermed til den spesielle sylinderkonfigurasjonen de nå kun deler med de tyske rumperacerne til Porsche.

Ferrari har også kjørt med boksermotor. De fleste har vel hørt om Ferrari Testarossa, men italienerne har gått bort fra dette konseptet og holder seg nå til V8 og V12. Porsche derimot, er fortsatt tro mot konseptet og vil nok heller ikke forandre på det. De bruker boksermotorer i både Cayman, Boxster og 911. Av andre som har brukt boksermotor kan vi nevne motorsykkelen Honda Goldwing. Den hadde først firesylindret bokser som senere ble oppgradert til boksersekser.

Subaru har nå brukket ut en bokserdiesel, og første forsøk på dieselmotor med denne sylinderkonfigurasjonen er bra. De har til og med fått til et lavt Co2 utslipp.

Hva er en bokser?

Motoren har toliters slagvolum og sylinderne står rett ut i hver sin retning. Man kan også si at de har vinkel på 180 grader. Boksernavnet kommer av at motstående stempler står i henholdsvis ytre og indre posisjon samtidig. Hvis en av stemplene står i ytre posisjon og motstående stempel står i indre posisjon er det ikke en bokser selv om motoren er flat.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer