TEST: Suzuki Grand Vitara XL-7 TDI

Opphavet er den lille SUV-klassen, men etter en strekkøvelse kan Grand Vitara XL-7 tilby plass i en klasse over.

Publisert
Sist oppdatert

Det mangler faktisk bare fire centimeter på at XL-7 er like lang som Volvo XC90, og den slår BMW X5 med nesten ti centimeter. Der er allikevel ikke tvil om at XL-7 best kan sammenliknes med biler som Nissan X-trail og Mitsubishi Outlander – bredde, utstyrsnivå og motoralternativer sørger for at det er mest naturlig.

Tøffing

De fleste bilene i klassen har moderate evner i terrenget, særlig gjør fraværet av lavgir det vrient å smyge seg over stokk og stein. I XL-7 er lavgirserien på plass, og sammen med at den er bygget på en separat ramme gjør det at den skiller seg ut som en tøffing i klassen.

Et annen ting XL-7 er alene om er å tilby sitteplass til syv personer. Lengden gjør det mulig å få inn en tredje benkerad, og de bakerste setene gir overraskende nok grei sittekomfort.

Grill og motor

XL-7 er nå tilgjengelig med en 2-liters dieselmotor, det er et populært alternativ i denne klassen. Den har også fått en ny grill med mye krom og større hovedlykter. Innvendig er det også skjedd forandringer. På dashbordet har instrumentpanelet og midtkonsollen skilt lag, og interiøret gir et mer moderne inntrykk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer