Sent i fjor høst testet vi Volkswagen Scirocco på norske veier for første gang. Da kjørte vi det mellomste motoralternativet, en 1,4-liters turbokompressormotor med 160 hestekrefter. Nå har vi tatt for oss storebror, med en 2,0-liter med 200 hestekrefter. Er den verdt de ekstra pengene?
Priser
Den mellomsterke versjonen med 160 hester koster fra 319.000 kroner. Dagens testbil starter på 404.000 kroner. Vi snakker altså om et ganske solid prispåslag for de ekstra hestene, nærmere bestemt 85.000 kroner. Legger du til dobbelkløtsjkassen DSG som vår testbil hadde, stiger startprisen til 419.000 kroner. Billigste Scirocco koster forøvrig fra 282.000 kroner og har da en 1,4-liters turbomotor med 122 hestekrefter, en motor vi ved flere anledninger har skrytt mye av også i langt større biler enn denne.
GTI-motor
Men så tilbake til den største motoren. De mest interesserte av dere har kanskje fått med dere at dette er samme motor som satt i nylig utgåtte Golf GTI, samt en hel haug med andre biler. Den kjennetegnes ved et høyt dreiemoment, kjapp respons og et forholdsvis lavt forbruk, selv om Volkswagens mindre turbomotorer nå begynner å klare seg med en god del mindre bensin.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger