TEST: Toyota Auris facelift

Vi har hatt den fornyede versjonen av Toyota Auris på test noen dager, både som 1,2 liter og hybrid.

STRUKKET: Den forlengede profilen til stasjonsvognen gir bedre takhøyde bak. Akselavstanden på 260 centimeter er i korteste laget. Foto: Knut Moberg
STRUKKET: Den forlengede profilen til stasjonsvognen gir bedre takhøyde bak. Akselavstanden på 260 centimeter er i korteste laget. Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Auris er Toyotas direkte utfordrer til kjempesuksessen Volkswagen Golf. Den er samtidig den av Toyotas modeller som har greid seg best i konkurransen mot den tyske rivalen, sammen med den populære folkesuven RAV4.

Ja, både i 2013 og i 2014 var Auris Norges mest solgte bil, etter den fortsatt uslåelige VW Golf.

Så langt i år (til og med juli 2015) er den på en fjerdeplass, bak Golf, Tesla Model S og Toyota RAV4. Dette ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Les også: Bilsalget i juli var det beste på 17 år

Nå vil den bli populær igjen

Men den siste ansiktsløftningen har gjort modellen mer aktuell, og vi har derfor testet de versjonene som antas å få mest suksess.

Begge har basis i bensinmotor, og den ene med den velkjente hybrid-drivlinjen vi kjenner fra tidligere.

Auris har nemlig fått nye bensin- og dieselmotorer med økt effektivitet og ytelse, ved siden av at den altså viderefører hybrid-drivlinjen. Sistnevnte er og blir bestselgeren, og har i praksis båret salget av Auris.

Diesel har derimot vært så å si fraværende. Dette i motsetning til Golf, som har solgt omtrent like bra av diesel som bensin.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.