Hybridbil har for mange vært synonymt med Prius, i alle fall så lenge vi har snakket om Toyota. Men for noen få måneder siden ble også Auris tilgjengelig med den samme hybridteknologien vi kjenner fra Prius. Forskjellen er at Auris hybrid, eller HSD (Hybrid Synergi Drive) som den egentlig heter, er langt mer anonym enn Prius.
Det er nemlig bare noen små detaljer som skiller Auris hybrid fra de andre variantene. Og den typiske hybridfasongen som Prius har, kjennes ikke igjen her.
Les test av Prius her.
136 hestekrefter
Drivlinjen er den samme som i Prius, altså en 1,8-liters bensinmotor med 98 hestekrefter, kombinert med to elmotorer med opptil 82 hester. Mest interessant er det nok likevel at den maksimale ytelsen totalt sett er 136 hestekrefter. Det holder til 0-100 på 11,4 sekunder, kanskje litt tregere enn det kjennes som.
Forbruket er også det samme som i Prius, nemlig 0,38 liter per mil, med et CO2-utslipp på lave 89 gram.
Trinnløs girkasse
I praksis opplever vi den avanserte teknologien som både velfungerende og ukomplisert for føreren. Det er nok krefter når man skulle trenge det, mye takket være det myke og kraftige skyvet fra elmotorene. Samtidig gjør den trinnløse girkassen at bilen blir lettkjørt og smidig. Det krever litt tilvenning at motorens turtall varierer etter belastning og ikke etter fart. Det gir en viss slurefølelse, men i realiteten fungerer det stort sett bra.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger