Tradisjonelt har ikke noen av de japanske bilprodusentene satset særlig tungt på dieselmotorer. Det samme gjelder de amerikanske bilfabrikkene, som forholder seg til et bensinelskende publikum. Dieselmotorer i personbiler var lenge et europeisk fenomen og amerikanerne rystet på hodet over franskmenn og italienere, som frivillig kjørte rundt i sure, svake og støyende dieselmotorer.
Nye teknologier
Men så skjedde det plutselig noe. Ny avansert dieselteknologi ble utviklet. Volkswagen kunne stolt vise frem sine pumpedyse-motorer, mens andre europeiske produsenter kom opp med common rail-teknologi. Nå startet en ny æra for dieselmotoren, som plutselig ble både sterkere, mer turtallsvillig, kvikkere og mindre støyende enn sine bråkete forgjengere. Og ikke nok med det - de var fortsatt mye gjerrigere enn bensinmotorene. Dermed tok det ikke lang tid før prisbevisste europeere med sans for dreiemoment omfavnet de nye dieselmotorene.
EU-kravene
Det var bare ett problem - dieselmotorene produserte fortsatt en masse partikler. Legene kunne fortelle at disse dieselpartiklene var skadelige for byenes innbyggere, ikke minst for barn, gamle og folk som slet med luftveislidelser. Etter hvert som dieselandelen steg dramatisk i mange europeiske land og storbyer, forsto politikerne at noe måtte gjøres før folk ble kvalt av de skadelige partiklene. Resultatet ble de såkalte euro-, eller EU-kravene. Disse kravene satte grenser for hvor store mengder skadelige stoffer, deriblant partikler, fremtidens biler skulle få slippe ut.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger