TEST: Toyota Celica T Sport

Det er bremser og “holde-deg-på-veien-elektronikk” som skal skille årets Celica fra den vi har testet tidligere.

Publisert
Sist oppdatert

Noen biler har vi litt lavere terskel for teste på nytt, Toyota Celica T Sport er blant de. En forsiktig ansiktsløftning tidligere i år kombinert med justeringer av understell og bremser utløste en ny runde.

Skumlere

Etter ansiktsløftningen ser Celica litt skumlere ut forfra. Luftinntaket er blitt større og mer markert, og lyktene har fått en utvekst i klarglasset over linsene. I våre øyne hjelper endringen til at bilen blir litt tøffere forfra.

33 år

Modellbetegnelsen Celica har vært plassert på Toyotas sportslige kupeer siden 1970. Da var det bakhjulene som sørget for fremdriften, og slik var det inntil fjerde generasjon dukket opp i 1985. Da dukket Celica opp med forhjulsdrift, og det fantes også varianter med firehjulsdrift.

Dagens modell kom i 1999 og leveres kun med trekk på forhjulene. Tidligere varianter nappet godt i rattet ved gasspådrag, dagens Celica er en mer sivilisert bil. Med elektronisk stabilitetssystem som nå er standard på T Sport-utgaven hadde vi en mistanke om at siviliseringen hadde gått for langt.

Eneste måten å finne ut det på er å komme seg ut på veien, hvordan det gikk kan du lese om her.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer