TEST: Toyota Corolla med stabilitetsprogram

Toyota Corolla 1.6 Sol har nå fått både elektronisk stabilitetsprogram, antispinn og hodekollisjonsputer. Og prisen - den er den samme.

Publisert
Sist oppdatert

Om noen få uker lanseres femte generasjon Volkswagen Golf i det norske markedet. Dermed vil blant annet Toyota Corolla, som hittil i år er Norges mest solgte bil, møte tøffere konkurranse. For å møte den nye rivalen har den norske Toyota-importøren nå gitt Corolla mer utstyr. Alle Corollaer får hodekollisjonsputer og modellen 1.6 Sol får i tillegg antispinn, bremseassistanse og elektronisk stabilitetsprogram. Prisen forblir uforandret, Corolla 1.6 Sol skal forsatt selges for 220.000 kroner.

ESP, DSC, DSTC, VSC

Kjært barn har mange navn, så også de ulike produsentenes stabilitets-programmer. De fleste bruker betegnelsen ESP (Electronic Stability Program), mens andre bruker DSC og DSTC. Toyota har valgt å kalle sitt system VSC, som er en forkortelse for Vehicle Stability Control.

Men uansett hvilket navn de ulike bilprodusentene har valgt å gi systemene - mål og virkemåte er i prinsippet det samme. Stabilitetsprogrammenes oppgave er å forhindre skrens. Dette gjøres ved å bremse ned ett eller flere hjul når sensorer sier fra om at skrens har oppstått. Hvis føreren gir gass, vil systemet også sørge for å redusere motorkraften.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer