Selv om mange av de bilene som kunne gitt Land Cruiser konkurranse på varebilstatistikken blir diskvalifisert fordi de ikke klarer målene fastsatt for varebil klasse ll, og dermed ikke slipper unna avgiftene, er det ikke tvil om at Land Cruiser treffer norske forhold godt. Den er riktig størrelse, har sterk dieselmotor, og er en god avveining mellom bruksbil og komfortabel storbil.
Var med
Utviklingen i klassen går mot stadig mer moderne og sterkere dieselmotorer. Den firesylindrede 3-literen som sitter i Land Cruiser har vært med helt fra forrige generasjon, og med konkurrenter som stiller med V6-dieseler med både lavere slagvolum og mer krefter, ble det først og fremst nødvendig å gjøre noe motoren. Den har nå fått ett løft, det er spesielt dreiemomentet på lave turtall som har økt betydelig. Også ny automatgirkasse ble nødvendig for å henge med utviklingen.
Rar klasse
Resten av bilen har på ingen måte gjennomgått noe som likner på en ansiktsløftning, og akkurat det ligger antakelig noen år frem i tid. Land Cruiser går godt i de store markedene, og Toyota er naturlig forsiktig med å endre for mye på en velfungerende modell.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger