TEST: Trendy Italiener

Fiat 500 har fått usedvanlig mye oppmerksomhet allerede før sin introduksjon. Fortjener den det?

Publisert
Sist oppdatert

Ikke siden forrige generasjon Mini kom på markedet har det vel vært mer oppstyr rundt en retrobil som dette. Og kanskje er det ikke helt tilfeldig, for disse bilene har mange likhetstrekk. Begge er små biler med både navn og inspirasjon hentet fra 40-50 år tilbake. Og begge er svært forseggjorte i designen.

Men vi skal ikke trekke parallellen for langt. Nye Mini er jevnt over både større, dyrere og sterkere enn Fiat 500 som er mer tro mot sitt opprinnelige bybilkonsept.

Artig design

Designen fortjener også et par linjer, for dette er uvanlig friskt i klassen under de tradisjonelle småbilene. De runde formene og mange detaljene gjør at de fleste oppfatter dette som en morsom bil, både innvendig og utvendig. Vår bil var i tillegg dekorert med italienske flaggstriper, artig for de som ønsker å påpeke hvor bilen kommer fra.

Tre motorer

Tre motorer er tilgjengelige hvorav to går på bensin og én er dieseldrevet. Minst er en 1,2-liter med 69 hester. Størst er en 1,4-liter med 100 hestekrefter. Midt i mellom ligger dieselmotoren på 1,3-liter og 75 hester.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer