TEST: Velutstyrt og rimelig syvseter

Nykommer Dodge Journey er nok et eksempel på at amerikanske bilprodusenter virkelig er i ferd med å skjerpe seg.

Publisert
Sist oppdatert

Amerikanske bilprodusenter har tradisjonelt satset hardest i sitt eget enorme hjemmemarked og Europa har vært blant områdene i verden der amerikansk bilindustri har vært minst tilstede.

Chrysler-konsernet har imidlertid lenge vært representert på denne siden av Atlanterhavet med to av sine merker; Chrysler og Jeep. Disse merkene er derfor relativt synlige i europeisk trafikk, ikke minst her i landet. Dette fordi vårt spesielle avgiftsregime tidvis har vært svært fordelaktig for modeller som Chrysler Voyager og Jeep Cherokee.

Dodge

Chrysler-konsernets tredje og rimeligste merke - Dodge - har imidlertid offisielt ikke vært til stede i Europa før nå. Riktignok buldrer en del Dodge Ram-pickuper rundt i norske gater, men dette er - igjen - et særnorskt og avgiftsmotivert fenomen.

Europa mer interessant

Europa har imidlertid blitt mer interessant de siste par årene, blant annet som følge av at det amerikanske bilmarkedet krymper og at de amerikanske produsentene taper markedsandeler i hjemlandet. Dette er blant årsakene til at General Motors har lansert Cadillac og Corvette i Europa, mens Chrysler-konsernet, som nå har skilt seg fra Mercedes-Benz (Daimler-Chrysler), satser tungt på å etablere merket Dodge på vårt kontinent.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer