
En 5-liters V10-motor med to turboer gjør underverker med drivstoffvarianten diesel. Motoren sørger for at den 2,5 tonn tunge Touareg skyter fart i nesten alle situasjoner, og problemstillingen over- eller undermotorisert blir aldri tema.
Mer av alt
V10 TDI har mer av alt som er vanlig å fremheve ved en dieselmotor, i tillegg tilbyr den et overskudd av toppeffekt. De 313 hestekreftene dukker riktignok opp tidlig, men de merkes. Her er det med andre ord både katapult- og strikkfølelse når V10-motoren får frie tøyler.
Relativt billig
En rask titt på Touareg-prisene i utlandet viser at Touareg med monsterdiesel er relativt rimelig i Norge i forhold til bensinvariantene. 1.072.700 kroner gir vel ikke helt røverkjøpassosiasjoner, men justert for avgifter er det ikke langt fra at betegnelsen godt kjøp kan brukes.
Tøff komfort
Touareg V10 TDI har luftfjæring på listen over standardutstyr og det hjelper på komforten, men det er den justerbare demperfunksjonen som bidrar mest til kjørbarheten. Touareg føles aldri som en vaggende koloss.

Litt ekstra krom i grillen og noen voldsomme eksosrørsmunninger skiller V10 TDI fra mer ordinært motoriserte eksemplarer av Touareg.
Mer om en spennende motor og kjøreegenskaper kan du lese her.