TEST: Volkswagen Touareg V10 TDI

Touareg er en spennende ny bil, men det var V10 TDI-motoren som var i rampelyset under vår test. Den leverer og imponerer.

Publisert
Sist oppdatert

En 5-liters V10-motor med to turboer gjør underverker med drivstoffvarianten diesel. Motoren sørger for at den 2,5 tonn tunge Touareg skyter fart i nesten alle situasjoner, og problemstillingen over- eller undermotorisert blir aldri tema.

Mer av alt

V10 TDI har mer av alt som er vanlig å fremheve ved en dieselmotor, i tillegg tilbyr den et overskudd av toppeffekt. De 313 hestekreftene dukker riktignok opp tidlig, men de merkes. Her er det med andre ord både katapult- og strikkfølelse når V10-motoren får frie tøyler.

Relativt billig

En rask titt på Touareg-prisene i utlandet viser at Touareg med monsterdiesel er relativt rimelig i Norge i forhold til bensinvariantene. 1.072.700 kroner gir vel ikke helt røverkjøpassosiasjoner, men justert for avgifter er det ikke langt fra at betegnelsen godt kjøp kan brukes.

Tøff komfort

Touareg V10 TDI har luftfjæring på listen over standardutstyr og det hjelper på komforten, men det er den justerbare demperfunksjonen som bidrar mest til kjørbarheten. Touareg føles aldri som en vaggende koloss.

Litt ekstra krom i grillen og noen voldsomme eksosrørsmunninger skiller V10 TDI fra mer ordinært motoriserte eksemplarer av Touareg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer