TEST: Volkswagens friskus

Nye Scirocco er en bil egnet til å spre glede.

Publisert
Sist oppdatert

Volswagen lanserte i 1974 en frisk liten forhjulsdrevet kupé ved navn Scirocco. Den var basert på plattformen til det som skulle bli en av tidenes største bilsuksesser: VW Golf.

Rimelig og sporty

De to første generasjonene (den første fra 1974 til 1982, den andre fra 1982 til 1992), oppnådde tilsammen det respektable produksjonstallet av 800.000 eksemplarer den mindre populære men svært velkjørende Corrado dukket opp i 1988, og kan derfor egentlig ikke regnes som Sciroccos etterfølger. For øvrig var Corrado en relativt dyr bil mens Scirocco baserte seg på et image som "sportskupéen du har råd til".

Dermed er den egentlige etterfølgeren den bilen vi tar for oss i dagens test, nemlig Scirocco generasjon III. Den er basert på konseptbilen Iroc som ble vist første gang i august 2006 og som vi beundret på Paris-utstillingen samme år. Designmessig ligger den - heldigvis - svært tett opptil konseptet.

Personlighet

Scirocco kan sammenlignes med en litt flattrykt Golf, men heldigvis er designen mer vellykket enn som så. Akselavstanden er den samme som på Golf, enden er relativt stutt, og overhenget foran desto lengre. Det gir bilen en slags strykejern-fasong som kunne blitt litt klumpete, men som vi synes designerne har gjort elegant ved å strekke linjene, gi bilen et kraftfullt hofteparti, en grasiøst stigende skulderlinje og et kledelig morskt oppsyn. Totalt sett synes vi dette gir bilen en markant personlighet som passer godt til typen bil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer