TEST: Volvo Cross Country - Veivalget

I Paris vises høstmotene på den berømte catwalken, i bilbransjen vises de på utallige bilutstillinger. For det er moter og trender også innen bilbransjen - og siste skudd på stammen er stasjonsvogner for uveisomt terreng.

Publisert

At dette er en helt ny trend er likevel en sannhet med grove modifikasjoner. For det er allerede lenge siden Subaru lanserte Outback, og Volvo har tidligere hatt en Cross Country i sitt program - basert på forrige generasjon V70.

Og at bilene ble spesielt populære i USA sjokkerer vel neppe, der de utgjorde et godt alternativ til de alltid populære SUVene og til de enda grovere terrengbilene.

Ny Cross Country

Nå har imidlertid Volvo kommet med en ny V70, og naturligvis en ny Cross Country. Langt barskere enn forrige utgave, og fortsatt adekvat motorisert med sin nye 2,4-liter med lavtrykksturbo og 200 hestekrefter. Utvendig legger man naturlig nok først merke til hjuldimensjonen som har vokst kraftig i forhold til en standard V70, men også plastdekoren som går fra undersiden av dørene, rundt hjulbuene, til støtfangerne og rundt grillen. Iøynefallende er også det ekstra luftinntaket under grillen og beskyttelsesplaten som går inn under motoren.

I interiøret er det derimot ikke mye som skiller, men Cross Country har en litt røffere søm i setene og et ekstra holdegrep mellom setene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer