TEST: Volvo med på dieselracet

Volvo oppdaterer sin største modell og hiver seg med på dobbelturbo-bølgen. Resultatet er godt.

TEST: Volvo med på dieselracet
Publisert
Sist oppdatert

Volvo S80 er ikke Volvos viktigste modell her i Norge, og per juni hadde man bare solgt 23 biler i 2009. Nå er den imidlertid oppdatert, først og fremst under skallet. Det skal nok likevel litt til for at S80 blir en storselger i Norge, men den er likevel interessant i det den fremviser teknologi som nå også finnes i andre modeller.

Viktigst er naturligvis den nye D5-motoren. Dette er en 2,4-liters dieselmotor med dobbelturbo og 205 hester. Dobbelturbo blir stadig mer utbredt, spesielt på dieselmotorer og Volvo slenger seg nå med sammen med blant andre BMW og Mercedes.

Også med mindre effekt

Denne dobbelturbomotoren finnes for øvrig også i en nedtrimmet og dermed langt rimeligere versjon med 163 hester, men ikke i S80. Det interessante med denne motoren er at den beholder dreiemomentet på 420 newtonmeter.

Rent visuelt er det vanskelig å se forskjell på denne og på den første utgaven av andre generasjons S80 som kom til Norge på tampen av 2006. En litt mer distinkt front og noen nye detaljer innvendig er de viktigste endringene.

Priser

Vi kjørte en velutstyrt Summum-utgave som koster fra 635.000. Da er både automat og firehjulsdrift standard. Klarer du deg med litt mindre utstyr, starter prisen for denne utgaven på 605.000 kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer