TEST: Volvo S40 1.8 GDI - Meget sparsom og veldig godkjent!

Det utstrakte samarbeidet mellom Volvo og Mitsubishi -- blant annet manifestert gjennom deres felles produskjonsanlegg hos nederlandske NedCar, har blant annet resultert i at svenskene har fått "låne" Mitsubishis GDI-motor. Med svært godt resultat!

Publisert

For det er nettopp ved denne fabrikken i Nederland at Mitsubishi Carisma og Volvo s/V40 produseres side om side. Nå har altså Carismas GDI-motor hoppet over til samlebåndet der Volvoene produseres.

Motoren i vår Volvo S40 1.8 er derfor nøyaktig den samme som du finner i Mitsubishi Carisma GDI - en bil vi tidligere har test, og den testen finner du her.

Volvo er derimot en av bilimportørene som har færrest testbiler, slik at den eneste bilen i 40-serien vi tidligere har testet er alt annet enn sparsom - det dreier seg nemlig om den råsterke familieraceren Volvo V40 T4, testen av den bilen kan du lese her.

På blomstertur

Vår test-Volvo tilbakela omlag 800 kilometer på varierte veier, storparten av tiden med to personer og litt bagsje. Og testforbruket ble overraskene 0,66 l/mil -- til tross for at vi aldri forsøkte å kjøre bilen spesielt økonomisk, i tillegg til at bilen 2 ganger befant seg på vår testbane -- som inkluderer akselerasjons- og unnamanøvertester som vanligvis får forbruket til å fyke i taket.

I tillegg ble bilen kjørt med klimaanlegg kontinuerlig, noe som vanligvis fører med seg et merforbruk på 5 - 10 prosent. Ved sparsommelig langkjøring skulle det dermed være mulig å presse denne bilen ned i et forbruk rett under 0, 6 l/mil -- imponerende tall for en 4,5 meter lang familiebil som veier 1.300 kilo!

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.