Dagens S40 ble lansert så tidlig som 1995 og var et resultat av Volvos samarbeid med Mitsubishi. Stasjonsvognutgaven, som ble lansert noen måneder senere, fikk navnet V40. De to modellene, som har vært Volvos innstegsmodeller, har solgt godt her i landet og har helt siden starten vært blant Norges 30 mest populære modeller. I fjor erobret S40/V40 faktisk en 16. plass på listen, takket være svært tung markedsføring og konkurransedyktige priser.
Logiske navn
Men nå er det slutt for de to sliterne, som etter enkeltes syn ikke er "ekte" Volvoer. Nye S40 har vært i butikkene siden januar og denne måneden lanseres også stasjonsvognutgaven, som har fått navnet V50. Volvo har altså benyttet anledningen til å gjøre produktnavnene enda mer logiske. Stasjonsvognene bærer nå betegnelsen V og oddetall etterfulgt av 0 (V50, V70), mens sedanenes navn består av bokstaven S og partall pluss 0 (S40, S60, S80).
Kompakt S60
Samtidig har Volvo benyttet anledningen til å lage en av de mest enhetlige produktrekkene som finnes. S40 og V50 bærer nemlig de samme kjennetegnene som sine større søsken. Det betyr at også S40 kan skilte med uvanlig brede skuldre, ekstremt store baklykter og en markert og fremskutt snute. S40 fremstår derfor som en kompakt utgave av sine storebrødre.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger