TEST: Volvo S80 D5, forvillet i blindsonen

Svenskenes nye flaggskip har nydelig kjørekomfort, men har gjort seg overdrevet diskré i fremtoningen. Og det nye blindsonevarselsystemet BLIS kan kastes i Bottenvika.

Publisert
Sist oppdatert

S80 er Volvos flaggskip i modellpaletten. Så mye flaggskip at bilen ikke en gang leveres som stasjonsvogn, den kommer kun som sedan. Bilen er å betrakte som en direkte utfordrer til de såkalte premiumbilene Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Etter drøyt syv års levetid med førstegenerasjons S80, kom den nye S80 i salg i sommer.

Uhyre diskret

Men du skal sannelig være interessert i Volvo for å se forskjellen. Det taler jo til Volvos fordel at de allerede for lenge siden klarte å lage et særpreget design som holder seg den dag i dag, og med designtrekk som er mer eller mindre inkorporert i øvrige modeller, ikke minst øvrige S-modeller. Problemet er at det ikke gjør nye S80 særlig spennende. I våre øyne er nye S80 så diskret at den må være den mest perfekte bil vi kan tenke oss til sivilt politi.

Stor bil, god plass

Nye S80 er 485 centimeter lang, 186 bred og 149 høy. Det betyr at den i praksis har vokst forholdsvis beskjedne tre centimeter i alle himmelretninger fra forrige utgave. Dermed er den nå ørlite kortere enn dagens A6, og ørlite lengre enn en BMW 5 og Mercede E. I praksis er alle disse sedanene størrelsesmessig innen for en margin på pluss minus to prosent. Så det er først og fremst her slaget skal stå.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer