Seks år etter at Ford solgte svenskenes arvesølv Volvo til kinesiske Geely, begynner de nye bilmodellene for alvor å rulle ut.
Fjorårets reinkarnasjon av stor-SUV-en XC90 ga umiddelbar respons og et eventyrlig godt salg.
Nå er det dags for arvtageren til legenden Volvo V70.
Den utgående modellen presterte så sent som i 2015 å bli Sveriges mest solgte bil, så vi snakker en umåtelig populær bil som skal erstattes.
Sterkt design
Arven går nå videre til S90 og V90. Sedan og stasjonsvognen som allerede ved verdenslanseringen i vinter evnet å begeistre og imponere. I september kommer bilen til Norge.
Designet er nyskapende og sterkt. Den butte fronten preges av de særpregete frontlyktene med signalement inspirert av Tors Hammer, kjent fra XC90. Grillen er distinkt. Det samme er de stramme, langstrakte linjene som drar seg bak mot bilen ende.
Hele 13 centimeter har V90 vokst fra V70, og måler nå 4,94 meter fra fanger til fanger.
Sedanversjonen er et par centimeter lengre ettersom skiltplaten bak er flyttet ned til fangeren. Den har en noe diffus hekk, men V90s avrunding er elegant og lekker. I stedet for den praktiske 90-graders knekken ved toppen av bakluken, er den nå godt rundet av.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger