TEST: Volvo V40 1.9 D - Diesel for fornuften?

Volvo S40 og V40 diesel er den perfekte troika; svensk bil, produsert i Nederland med fransk motor.

Publisert

Da Volvo lanserte S40 og V40, lanserte de samtidig en ny filosofi hva gjaldt design - aldri før hadde en Volvo hatt flere kurver og mykere linjer. Borte var de skarpe kantene, og designspråket som hadde hentet inspirasjonen fra kubismen.

Men selv om Volvo tok frem nye ark og fargestifter var de tro mot det de fleste forbinder med det svenske merket - sikkerhet. Derfor var vår V40 utstyrt med fem tre-punktssikkerhetsbelter, WHIPS (beskyttelse mot nakkesleng), SIPS (Side Impact Protection System), hodestøtter på alle passasjerplasser og fire kollisjonsputer.

Gode seter

Sikkerhet handler imidlertid om mer enn kollisjonsputer og forkortelser som skjuler livreddende egenskaper, det handler også om komfort og kjøreegenskaper. Og der skuffer ikke V40. For bak rattet er det lett å finne en komfortabel kjørestilling, i behagelige seter som gir god støtte. Betjeningsorganene er plassert slik at de er lette å nå, samtidig som instrumentene er lettleste.

Lite bagasjerom

Heller ikke plassen kan man klage på, for både foran og bak er det mer enn nok plass for voksne. Et bagasjevolum på 413 liter imponerer derimot ikke, spesielt ikke dersom man sammenlikner med konkurrentene. For Skoda Octavia stasjonsvogn kan skilte med hele 548 liter, og Volkswagen Passat stasjonsvogn med 495 liter. Det største ankepunktet mot bagasjerommet i V40 er likevel lastehøyden når du skal løfte kolliene ut av bagasjerommet - det blir i høyeste laget.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.