TEST: Volvo V50 1.6i

Da Volvo V50 ble introdusert i Norge på vårparten i fjor, var en 1,8-liters bensinmotor minste motoralternativ. Nå er to nye og budsjettvennlige motoralternativer på plass.

Publisert
Sist oppdatert

Både sedanen S40 og stasjonsvognen V50 kan nå leveres med to nye motoralternativer, en bensin- og en dieselmotor. Begge har beskjedne 1,6 liter slagvolum, noe som betyr at S40 og V50 blir tilgjengelige for et enda større publikum. Lite slagvolum og moderat effekt betyr nemlig at disse motorene slipper relativt billig gjennom det norske avgiftssystemet.

Diesel: 58.000 kroner billigere

Det er først og fremst den som har vurdert S40 eller V50 med dieselmotor som har grunn til å glede seg over de nye motorene. For mens V50 2.0D koster 347.000 kroner, slipper man unna med 289.000 kroner med den nye dieselmotoren. Det innebærer en besparelse på hele 58.000 kroner. Vi har nylig testet V50 1.6D og vil publisere testen i løpet av de nærmeste dagene.

Bensin: 14.000 kroner billigere

Denne gangen er det imidlertid bensinmotoren vi skal konsentrere oss om. Prismessig betyr ikke denne motoren like mye for V50-prisene. Volvo V50 har nemlig helt siden introduksjonen vært tilgjengelig med en relativt rimelig 1,8-liters bensinmotor. V50 1.8, som tidligere er testet her på DinSide, koster nemlig 289.000 kroner. Det betyr at man ikke sparer mer enn 14.000 kroner på å velge nykommeren 1.6i, som koster 275.000 kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer