TEST: Volvo V50 1.8 Business

Med en prislapp på 284.000 kroner, er V50 1.8 den foreløpig rimeligste utgaven av Volvos nye stasjonsvogn. Vi bestemte oss for å finne ut om den minste motoren holder mål.

Publisert
Sist oppdatert

Volvo vil allerede på nyåret introdusere to nye motoralternativer for S40 og V50, én diesel- og én bensinmotor. Begge vil ha 1,6 liter slagvolum, noe som er positivt med tanke på det norske avgiftssystemet.

Men foreløpig er altså 1,8-literen det rimeligste motoralternativet i de to nye Volvo-modellene. V50 1.8 koster i utgangspunktet 284.000, men selges også i en såkalt business-versjon. Business-versjonen leveres med metallic lakk og vinterhjul og koster 300.000 kroner. Det betyr at Volvo går rett i klinsj med Audi A4 1.6 Avant Business og BMW 316i Touring Business, som koster nøyaktig det samme.

Møter større konkurrenter

Det betyr også at V50 1.8 Business prismessig konkurrerer med større stasjonsvogner som Ford Mondeo, Mazda 6, Opel Vectra og Toyota Avensis. Dette er sterke konkurrenter som i kraft av sin størrelse overgår V50 når det kommer til bakseteplass og bagasjerom.

Premium

Volvo V50 har imidlertid en fordel fremfor de større konkurrentene - status. Gjennom flere tiår med nitidig posisjonering har Volvo klart å kjempe seg inn i det såkalte premium-segmentet. Volvo kan dermed, i likhet med Audi, BMW og Mercedes-Benz, prise sine produkter høyere enn de mer folkelige merkene - uten at folk reagerer negativt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer