TEST: Volvo V50 2.0D

Med modeller som S60, V70 og XC90, må Volvo tåle høye forventninger når nye modeller lanseres. Volvo S40 taklet forventningspresset da vi testet den i mars. Denne gangen retter vi lupen mot stasjonsvognutgaven - V50.

Publisert
Sist oppdatert
TEST: Volvo V50 2.0D


General Motors valgte å kjøpe Saab. Erkekonkurrent Ford valgte Volvo. Vi regner med at ledelsen i General Motors i ettertid misunner Ford, som i langt større grad enn GM ser ut til å ha skutt gullfuglen.

Alt Saab har å by på i dag er tre modeller. Den ene, 9-5, er gammel og nærmest utdatert, mens den andre, som kalles 9-2, kun selges i USA og i praksis er en Subaru Impreza. Sistemann, 9-3, er riktignok en ny og moderne bil, men selger svakere enn forventet.

Produktspekteret kompletteres

Volvo derimot, gjør det svært godt. Blant annet har firehjulstrekkeren XC90 fått en svært god mottakelse både av media og kjøpere. Og i disse dager kompletteres altså Volvos produktutvalg med to splitter nye modeller - S40 og V50.

S40 fikk skryt

S40 testet vi altså allerede i mars og ga bilen gode skussmål. Vi skrøt blant annet uhemmet av bilens interiør, som både er eksklusivt og nyskapende. Vi lovpriste også bilens design, et design som knytter sterke bånd til storebrødrene S60 og S80.

Med tanke på at V50 i praksis er en stasjonsvognutgave av S40, skulle det dermed være duket for nok en positiv test. Eller? Vel, vi har mye pent å si om V50 også, noe du kan lese mer om i de påfølgende kapitler. Men noen svakheter fant vi - og ikke alle er bagateller.

Ikke like vellykket design

TEST: Volvo V50 2.0D


Blant annet synes vi ikke Volvos designere har lyktes like godt med V50-hekken som med S40-hekken. Mens S40-hekken etter vårt syn er i klasse med S60, synes vi ikke V50 lever opp til storebror V70. De enorme baklyktene, som har en voldsom utstrekning både i bredde og høyde, er etter vårt syn for overdrevne. Dette, kombinert med en ganske beskjeden lengde, 451 centimeter, gjør bilen litt klumpete. Vi savner med andre ord de harmoniske linjene vi kjenner fra V70.

Krever tilvenning?

Men hvem vet, kanskje vi om noen måneder venner oss til V50 og blir nødt til å bite i oss disse kritiske merknadene. Uansett, det er tid for å kikke nærmere på motor og kjøreegenskaper.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer