TEST: Volvo V70 Bi-Fuel

Volvo V70 Bi-Fuel koster 34.000 kroner mer enn en ordinær V70 2.4 S. Hva oppnår du ved å velge Bi-Fuel?

Publisert
Sist oppdatert

Hadde det ikke vært for Bi-Fuel-emblemet på bakluken, hadde det ikke vært lett å avsløre Volvo V70 Bi-Fuel. På overflaten ser bilen nemlig ut som en helt ordinær V70. Det er først når vi tar oss en titt i motorrommet at vi forstår at det er noe spesielt med bilen. Mellom innsugrørene finner vi nemlig noen uvanlige slanger. Når vi tar oss en titt i brosjyrene finner vi ut at disse er forbundet med en gasstank, som er plassert mellom bakhjulene.

Propan

Tanken inneholder såkalt Liquefied Petroleum Gas, forkortet LPG. LPG er egentlig ikke så mystisk som det kan høres ut. Hovedingrediensen i LPG er propan, en gass mange nordmenn har vært borti - enten på campingtur eller da far skulle fjerne klisteret fra langrennskiene.

Under 5 kroner

Motoren i Volvo V70 Bi-Fuel kan altså kjøres på propan. Hva er vitsen med det? Jo, for det første slipper en gassmotor ut mindre skadelige avgasser enn en ordinær bensinmotor. Dermed kan Volvo med rette hevde at de gjør en miljøinnsats. I tillegg er LPG-motorer billige i drift. Fordi LPG er ikke avgiftsbelagt, koster LPG under 5 kroner literen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer