TEST: Volvo XC90 D5

En bil som veier 2100 kilo i utgangspunktet og har syv seter trenger motorkraft. Billigste XC90 har 163 dieselhestekrefter under panseret.

Publisert
Sist oppdatert

40.000 kroner sparer du ved å kjøpe XC90 med dieselmotor istedenfor bensin. Du vil også tjene på et lavere forbruk.

Populær

Det er et skikkelig sug i markedet etter Volvos første forsøk i SUV-klassen. I USA var det lange bestillingslister før introduksjonen, og også i Norge har det vært kødannelser for å sikre seg den største Volvoen.

Volvo XC90 er en bil laget med tanke på amerikanske krav. Den tredje seteraden og størrelsen er gode indikasjoner på det. Bilens føles også som det mest amerikaniserte produktet til Volvo, det er for eksempel lagt stor vekt på komfort.

Alt, foruten terrengegenskaper

Den etter hvert store SUV-klassen har sitt utgangspunkt i biler bygget rundt terrengegenskaper. Volvo XC90 har alt du forbinder med SUV-klassen utenom terrengegenskaper. Dermed blir bilen den mest ekstreme i myk-SUV-trenden som ble startet av Mercedes-Benz M-klasse og særlig BMW X5.

Likevel leverer Volvo med XC90 noe mer enn en kulisse. De viser at bilklassen har mange fortrinn utover det å kunne kjøre i Turistforeningens løypenett. I USA er det kvinnene som setter størst pris på fleksibiliteten en stor SUV har.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer