TEST: Volvo XC90 Sport

Volvo XC90 selger oppsiktsvekkende godt her i landet. Vi har denne gangen testet varianten XC90 Sport, for å ta rede på om den lever opp til det ambisiøse navnet.

Publisert
Sist oppdatert

Volvo XC90 har mange sterke sider. Blant annet kan den skilte med syv sitteplasser og et uvanlig stort bagasjerom. XC90 kan også lokke med firehjulsdrift, høy bakkeklaring og dieselmotor (D5) kombinert med automatgir.

Høy komfort, god støyisolering, gode og ergonomiske løsninger og en generell høy kvalitetsopplevelse er også blant bilens kjennetegn. I manges øyne har bilen i tillegg et vellykket design og et mindre brautende ytre enn av sine konkurrenter.

Det faktum at bilen faktisk er en Volvo - som i årenes løp har opparbeidet seg høy troverdighet når det kommer til sikkerhet - har sannsynligvis også vært en medvirkende årsak bak XC90s suksess. Bilens aller viktigste våpen er nok imidlertid at den fremstår som prisgunstig sammenlignet med mange av de tyske premium-SUVene.

Avgiftsmotivert salgsboom

Så populær er XC90 her i landet, at den i fjor ble landets 14. mest solgte bilmodell. Og det til tross for at vi her snakker om en bil som i praksis har en innstegspris på rundt 700.000 kroner. Mens det i 2005 ble solgt 673 eksemplarer, klarte landets Volvo-forhandlere i 2006 å skaffe kunder til 1.982 stykker.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer